Avokadon loistavat terveyshyödyt – ja haitat

18 syytä syödä avokadoa joka päivä


Syötkö sinä avokadoa päivittäin? Tämä loistava avokado hedelmä on täynnä terveellisyyksiä. Tutkimukset osoittavat, että yksi avokado päivässä tuo monia terveyshyötyjä. Avokado terveellisyys on aivan omassa luokassaan ja sen tiesivät Atsteekit, Maya intiaanit ja Inkat jo yli 7000 vuotta sitten! He kutsuivat sitä ”Jumalten hedelmäksi” ja ylistivät sen elinvoimaisuutta ja hyvinvointia lisääviä ominaisuuksia. Eurooppaan avokado tuli vasta 1600-luvulla Espanjalaisten mukana. 

Tässä 18 syytä nauttia tätä hedelmää päivittäin:

  1. Pullollaan hyviä rasvoja. 
  2. Ravintorikas. Avokado ravintosisältö alempana. 
  3. Sisältämänsä ravintokuidun ansiosta avokado on oivallinen vauhdittaja ruuansulatukseen. 
  4. Sopii kaikkeen. On todella helppo lisä useimpiin ruokiin, koko päivän aamupalasta iltapalaan.
  5. Vitamiinirikas: A, B1, B2, B3, B5, B6, B12, C, E ja K-vitamiinia, fosforia, rautaa, kalcium, natriumia jne. Kuuluisin kaliumin lähde on tyypillisesti ollut banaani, mutta yhdessä avokadossa on itse asiassa kahden banaanin verran kaliumia. Myös magnesiumia siinä on melkoinen määrä.
  6. Vahva antioksidantti 
  7. Tutkimuksissa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä kun niitä syödään säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.
  8. Apu hermostolle
  9. Tulehdusta lievittäviä vaikutuksia
  10. Vahvistaa sidekudosta
  11. Alentaa kolesterolia, etenkin huonoa LDL-kolesterolia 
  12. Vähentää syöpäriskiä. Avokadoissa on runsaasti fytokemikaaleja, jotka voivat ehkäistä syöpää. Fytokemikaalit ovat kasveissa luonnostaan olevia kemiallisia yhdisteitä.
  13. Auttavat painonhallinnassa pitämällä yllä kylläisyyden tunnetta pitempään. Turhat välipalat ja herkuttelut jäävät vähemmälle.
  14. Suojaa diabetekselta
  15. Säätelee verensokeria, pitää sen tasaisena
  16. Auttaa hillitsemään stressiä
  17. Avokadojen sisältämät rasvat ja karotenoidit hellivät ihoa ja koko kehoa monella eri tavalla. Antioksidanttien on havaittu edistävän silmien terveyttä. Avokado naamio.
  18. Rasva tehostaa makujen aistimista. Kun ruoassa on avokadoa, vähempi suola riittää ja siitä seuraa omat terveyshyödyt.

Avokado rasva tai avokado öljy ei ole hydrogenoitua tai sisällä transrasvoja. ’Avokadoöljyä voi lisätä salaatteihin tai käyttää ruoanvalmistuksessa muiden öljyjen tilalla.
Avokadoöljyn savupiste on suhteellisen korkea oliiviöljyyn verrattuna, minkä vuoksi se soveltuu paremmin ruoanlaittoon mutta ei kuitenkaan ihan yhtä hyvin kuin kookosöljy.

Avokado ravintoarvo
(100 g, kivetön ja kuoreton)

Kcal 198 (829 kJ)
Rasva 19,4 g
Hiilihydraatti 0,8 g
Proteiini 2,6 g

Avokado kypsyys – Miten valita kypsä avokado?

Joskus on todella vaikeaa löytää sopivan kypsiä yksilöitä.
Ne ovat joko liian pehmeitä tai kivikovia. Eikö vaan?
Röpelökuorinen Hass on ainoa avokadolajike, joka muuttaa väriään vihreästä ruskeaan kun se kypsyy. Muita avokadolajikkeita saa myös satokaudesta riippuen, myös Ready to Eat -avokadoja, jotka ovat valmiita syötäviksi heti ja kypsymistä ei tarvitse odotella.
Jos avokado ei ole Ready to Eat, yksi kikka on poistaa avokadon kanta. Kypsästä ja ylikypsästä se irtoaa lähes itsestään. Ylikypsän ja kypsän erottaa kannan alta löytyvästä väristä. Kypsä avokado on kannan alta vaalea, ylikypsä on jo rusehtava. Tätä kikkaa voi käyttää jo kaupassa, jotta ei vanhingossa osta käyttökelvotonta, ylikypsää avokadoa.

Jos kuitenkin leikkaat avokadoa joka ei vielä ole kypsä niin puristamalla avokadolle ensin hieman sitruunamehua ja sitten käärimällä se muovikelmuun, se kypsyy.  Jos et vielä ole leikannut kypsymätöntä avokadoa niin sijoita se sitruunien läheisyyteen, se nopeuttaa kypsymistä.

Avokado haitat ja terveyshaitat – onko niitä?

  • Avokado hinta:
    Avokadon hintaan vaikuttavia tekijöitä ovat kypsyys, sato ja sesonki. Hinnat vaihtelevat todella paljon ja eteenkin Ready to Eat -avokadot ovat kalliimmasta päästä.
  • Eettisyys:
    Avokadon suosio on kasvanut niin, että sen kasvatus aiheuttaa erilaisia ongelmia kantaväestölle maissa joissa sitä viljellään. Avokado aiheuttaa erityisen suurta vesipulaa ja metsiä kaadetaan viljelysten tieltä Chilessä.
  • Veriavokado:
    Avokadojen yhteydessä puhutaan jo veriavokadoista. Meksikossa viljellään eniten avokadoja koko maailmassa. Niiden hinta on noussut niin paljon ettei paikallisilla ole enää varaa ostaa niitä. Ja jos olisi vara niin niitä ei ehkä ole koska periaatteessa kaikki avokadot myydään jenkkeihin. Myös sikäläinen mafia on ottanut huimasti kasvaneen bisneksen haltuunsa niin, että voitot kulkeutuvat huumeilla rikastuneille rikollisjärjestöille. 
  • Olemme Espanjassa syöneet ihania avokadoja ja ehdottomasti suosisimme niitä ennen kuin ostaisimme avokadoja jotka on tuotu maapallon toiselta puolelta ja vielä tuollaisista oloista.

Voiko avokadolle olla allerginen?

Kyllä! Saattaa tulla yllätyksenä monelle, että miedolta maistuva hedelmä voi aiheuttaa voimakkaita allergiaoireita. 

Turun yliopistollisen sairaalan erikoislääkäri Jussi Liippo mukaan, oireita ilmenee useimmiten ihmisillä, joilla on taustalla lateksiallergiaa, osana lateksi-hedelmä-vihannesallergiaa.
Samassa ryhmässä eniten allergiaa aiheuttavia hedelmiä ovat esimerkiksi ananas, aprikoosi ja banaani. Allergian oireet ilmenevät useimmiten reaktiona suun alueella välittömästi, vain minuutteja, altistuksen jälkeen. Se voi olla kihelmöintiä, kutinaa tai ihottumaa. Joillakin oireet ilmenevät vatsakipuina tai vatsan löysyytenä.

Avokado säilytys ja käyttö

Avokado tuottaa ympärilleen runsaasti etyleeniä joka saa muut hedelmät pilaantumaan nopeasti. Siksi se kannattaa säilyttää erillään muista hedelmistä.

Hapokas sitruuna tai lime antaa täyteläiselle avokadolle luonnetta ja myös ehkäisee tummumista

  • Nauti avokado sellaisenaan – tai tipauta päälle sitruunamehua, suolaa ja pippuria. 
  • Avokado sopii sekä suolaisten, että makeiden raaka-aineiden pariksi.
  • Avocado Smoothie – Itse avokado ei maistu siinä paljoakaan mutta tuo kermaisuutta ja kylläisyyttä.
  • Leivontaan, esim. raakakakut
  • Kylmät keitot ja salaatin pohjaksi.
  • Avokadon kanssa maistuvat esimerkiksi katkaravut, lohi ja ruisleipä.
  • Avokadon kaveriksi sopivat erinomaisesti mustapippuri, chili ja valkosipuli.
  • Avokado dippi
  • Avokado levite
  • Kokeile hedelmäsalaatissa banaanin, melonin ja mangon kanssa. Myös mustikka myötäilee makua mukavasti.
  • Uskalla rohkeasti kokeilla mihin kaikkeen sitä voikaan käyttää.

Lue myös artikkelimme muista terveellisistä rasvoista täältä.